Виховна система ЛІЦЕЮ – це цілісна структура, яка сприяє успішній діяльності виховання.

Сучасна школа вимагає переосмислення підходів до виховання, оновлення змісту, форм і методів духовного становлення особистості на основі життєтворчості учня, створення сприятливих умов для зростання його особистості, самореалізації у різних видах діяльності.

Намагаючись знайти нові, нестандартні шляхи розв’язання цієї проблеми, ми створили і реалізуємо модель виховної системи школи, де значна увага приділяється вихованню людини як творця свого життя, оволодінню кожним учнем мистецтвом своєї життєвої стратегії та культурою самовизначення. Одним із пріоритетних напрямків своєї діяльності визначили створення комфортного виховного середовища, де враховуються інтереси і запити всіх учасників навчально-виховного процесу, які виявляють особистісно розвивальну взаємодію. У тісній співтворчості, партнерстві педагогів, учнів, батьків виховується особистість, яка має розвинену життєву компетентність, спроможна самостійно збагачувати її в процесі реалізації власної життєвої стратегії, творення свого індивідуального життя та участі у творенні життя суспільства.

Основою, на якій ґрунтується зміст виховного процесу ліцею, є культура в різних її проявах: культура знань, культура творчої діяльності, культура здоров’я, культура спілкування, культура самовизначення.

Ці аспекти мають допомогти педагогічному колективу, батькам, учням забезпечити гармонію між собою, іншими людьми, природою діяльності людини у системі нових відносин.

Виховна діяльність ліцею передбачає вміння вчителів надавати допомогу в організації життя учнівського колективу та колективній творчості учнів, яка забезпечує досягнення цілей і завдань. Вони полягають у вихованні учнів як громадян демократичної держави, що шанують власну гідність та гідність інших людей, уміють вільно висловлювати свою життєву позицію, поважають культури свого та інших народів, є незалежними у вчинках і судженнях, толерантними.

Результатом виховної діяльності ліцею має стати випускник ліцею із засвоєними навчальними компетенціями, навичками самоосвіти, прийняттям знань як цінності, пізнавально активна особистість зі знаннями і виконаннями законів, норм, правил поведінки, готова і здібна до засвоєння культури, творчо здібна, з готовністю і здатністю до взаємодії з представниками інших культур.

Смизький ліцей – це навчальний заклад в системі освіти Дубенського району, який характеризується найчисельнішою кількістю учнівського та педагогічного колективу.

В ліцеї навчаються діти з 6 навколишніх сіл та Смиги. За релігійними переконаннями це представники різних конфесій.

За соціальними категоріями у закладі навчаються діти з неповних, багатодітних, малозабезпечених сімей, сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Велика увага приділяється роботі з дітьми-сиротами, напівсиротами, дітьми, які знаходяться під опікою та дітьми-інвалідами. Серед наших вихованців є діти, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС, діти, батьки яких перебувають за кордоном та учні, схильні до правопорушень.

Реалізувати природний потенціал та творче становлення особистості допомагають 2 сучасні комп’ютерні класи, спортивний зал та майданчик, шкільна майстерня, кабінет обслуговуючої праці, бібліотека, танцклас.

Кредо: «Якщо ти хочеш виховати свого учня в усіх відношеннях, ти

повинен знати його в усіх відношеннях»

Д.К.Ушинський

Інтегровані педагогічні ідеї:

· педагогічні ідеї вільного виховання Жан-Жака Руссо;

· педагогічні ідеї гуманного підходу до дітей Яна Амоса Коменського;

· педагогічні ідеї виховання через середовище В.О.Сухомлинського.

Концепція виховної системи:

· забезпечення умов для самореалізації особистості, розвитку творчих здібностей;

· організація насиченого середовища і створення оптимальних умов для самовиховання;

· виховання національної свідомості та патріотизму;

· формування ціннісних орієнтацій, що будуються на абсолюті добра як найважливішої цінності;

· формування основ культури спілкування та побудови міжособистісних стосунків;

· створення умов для співтворчості педагогів, батьків та учнів;

· формування навичок проектування свого життя

Мета виховної системи:

· створення комфортного виховного середовища, що ґрунтується на демократичних засадах, співтворчості педагогів, учнів, батьків, спрямованої на внесення соціально доцільних змін у напрями індивідуального розвитку особистості, що сприяють її зростанню;

· створення відповідного виховного простору, який забезпечує інтенсифікацію, ефективність і результативність виховної діяльності;

· формування і розвиток високоінтелектуальної, свідомої особистості з громадянською позицією, готової до конкурентного вибору свого місця в житті;

· формування цілісної особистості, яка має такі гуманістичні риси як доброта, чуйність, милосердя, увага, толерантність, совість, чесність, повага і любов до людей, правдивість і скромність, сміливість і мужність.

На реалізацію мети і завдань виховної системи працює загальношкільна програма національного виховання учнівської молоді, розроблена на основі обласної програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини та районної програми національного виховання учнівської молоді Дубенщини.

Суб’єкти діяльності:

· учні * адміністрація * творчі працівники

· вчителі * громадські діячі * друзі школи

· батьки

Основні принципи виховання:

· формування яскравої неповторної індивідуальності;

· творчість – основа діяльності;

· побудова відносин між школярами і дорослими на основі співдружності, співробітництва,

· самоорганізація, самостійність, самовиховання, самоврядування і самоаналіз;

· постійна готовність прийти на допомогу;

· принцип гуманізації та демократизації;

· ігрова діяльність як основні частина дозвілля школярів.

Пріоритетні напрями виховної системи школи:

1. створення сприятливого середовища для особистісного зростання учнів, захисту їх прав;

2. поєднання всіх видів діяльності учнів і педагогів з метою створення оптимальних умов для співробітництва, співтворчості, спів діяльності;

3. забезпечення умов життєдіяльності учнів щодо збереження та розвитку їх духовного, фізичного, психічного та соціального здоров’я, формування здоров’язберігаючої компетентності;

4. формування громадянської компетентності, розвиток соціальної активності підлітків на засадах удосконалення учнівського самоврядування;

5. розвиток у школярів рис толерантної особистості, яка спроможна жити й орієнтуватися в динамічному сучасному світі;

6. упровадження інноваційних методик, форм, прийомів виховання щодо розвитку виховної системи школи.

Складові виховної системи ліцею:

· виховна робота за програмою національного виховання учнівської молоді Дубенщини на 2008-2020 роки;

· уведення та робота психологічних та валеологічних тренінгів для учнів 5-11 класів щодо формування навичок здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок. Підготовка та діяльність волонтерів-учнів;

· розвинена система учнівського самоврядування учнів 5-11 класів;

· діяльність об’єднання учнів 2-4 класів «Україночка»;

· чітка система превентивного виховання та правової освіти учнів та батьків, взаємодія на партнерських засадах зі службою у справах неповнолітніх, ССМ, кримінальною міліцією у справах неповнолітніх;

· розвинена система гурткової роботи;

· науково-дослідницька діяльність учасників шкільної філії МАН;

· активна участь старшокласників у КДК.

Втілення педагогічних інновацій, нових педагогічних технологій неможливе без підготовки класного керівника, педагога до інноваційної діяльності, навчання його способам визначення ступеня актуальності освітньо-виховних завдань, оскільки це є обов’язковою умовою творчої інноваційної діяльності.

Враховуючи рекомендації методичного кабінету районного відділу освіти, ми визначили структуру та зміст особистісно орієнтованої моделі виховної роботи. Робота з педагогічними кадрами у нашому навчальному закладі спрямована на якісне підвищення їх професійної компетентності, на забезпечення та розвиток творчого потенціалу колективу, який у кінцевому результаті має виплекати соціально адаптовану, творчу, активну особистість, яку потребує сьогодення.

Удосконаленню методичної роботи з педагогічними кадрами сприяє запровадження в діяльність традиційних і нетрадиційних форм виховної роботи.

Організація методичної роботи у школі дає можливість формувати інноваційний стиль діяльності класних керівників та всього педагогічного колективу. Індивідуальні, групові та колективні форми методичної роботи спрямовані на забезпечення інтересів, духовних і професійних потреб педагогічних кадрів.

Педагогічні знахідки:

· Колективна творча справа «Хрестики-нулики»;

· Персональні творчі виставки вчителів, учнів;

· Уроки обміну;

· Зустрічі з цікавими людьми;

· Кімната-музей Бойової слави;

· День здоров’я;

· Ділова гра «Педагогічні ситуації»;

· Різновікові уроки;

· КВК «Таке цікаве шкільне життя».

Для того, щоб успішно реалізувати мету та завдання, розроблено організаційно-функціональну структуру виховної системи школи.

Виховна система нашого закладу – це цілісний соціальний організм, який включає роботу педагогічного колективу, колективу учнів, батьків та гуртківців.

Всією науково-методичною роботою у школі керує науково-методична рада, серед основних завдань якої є оновлення змісту діяльності шляхом запровадження педагогічних інновацій.

Учнівське самоврядування

Взаємовідносини «учитель-учень» ґрунтуються на принципах рівності суб’єктів, взаємодовірі, повазі і розумінні. Шкільне самоврядування є однією з важливих умов залучення учнів до громадської діяльності. Учні висловлюють свої думки і є почутими, беруть участь у прийнятті рішень, які стосуються їх життя. Самоврядування виховує в учнів ініціативність, активність, самостійність, відповідальність, організаторські здібності; формує вміння планувати, обирати головні напрямки в роботі, чітко налагодити контроль і перевірку виконання, правильно розподіляти обов’язки, забезпечити координацію дій.

У кожній школі є своя система учнівського самоврядування, але ми можемо говорити про традиції в активізації діяльності, без яких інновації не були б можливими. Оновлена структура учнівського самоврядування допомагає і оновленню виховного середовища. Зі спільної ініціативи педагогів, учнів, батьків сформували дитяче об’єднання-гру учнів початкових класів та учнівський парламент з учнів 5-11 класів.

Прагнення до пізнання всього, що оточує, до самостійних дослідів пов’язане з новим розумінням молодшими школярами навколишнього світу.

Завдання керівництва школи полягає в тому, щоб спрямувати свою творчу думку на пошук і використання таких методів педагогічного впливу, які б спиралися на основні засади формування особистості сучасних дітей: на їх енергію, широке коло знань та інтересів, самостійність та активність.

Глибокий зміст у вихованні молодших школярів вимагав пошуку відповідної форми для його реалізації в повсякденному житті. І така форма була винайдена. За ініціативою вчителів, згодою учнів та батьків, погодженням з адміністрацією школи було вирішено створити угрупування-об’єднання учнів початкових класів «Україночка».

Угрупування має чітку триступеневу структуру: первинна ланка – об’єднання – клас, другий ступінь – об’єднання в паралелі, третій – об’єднання всіх 2-4 класів.

До основних методів роботи з українчиками, які використовуються з ними, відносяться гра, змагання, доручення.

Головне місце в цьому відводиться грі. Тому що гра – природний для дитини вид діяльності. Для мандрівки-гри українчиків 2-4 класів з урахуванням вікових особливостей визначено 3 мандрівки: «Наша історія жива», «Рідне селище», «Україна – диво дивовижне».

Одне з головних завдань сучасної педагогічної освіти – формування висококваліфікованого, компетентного, конкурентоспроможного вчителя, без якого неможливо здійснювати модернізацію освіти в школі. У сучасних умовах на передній план висувається професійна компетентність учителя, його здатність постійно учитися, самовдосконалюватися.

Створення умов для розвитку та розкриття творчого потенціалу особистості педагога – одне з головних завдань адміністрації школи. З цією метою у школі створено та активно діє педагогічний клуб «Зустріч юності з мудрістю». В рамках діяльності клубу вчителі працюють над актуальними питаннями освіти, виховання, самовдосконалення, підвищення власної професійної компетентності.

Педагогічний клуб «Зустріч юності з мудрістю» є добровільним об’єднанням педагогічних працівників, яке сприяє підвищенню професійної компетентності вчителів, класних керівників, їхньої орієнтованості на інноваційну діяльність та створення умов для розвитку та розкриття творчого потенціалу особистості педагога.

Клуб створений та діє на засадах добровільності та рівноправності його членів.

Формуванню і розвитку особистості сприяє активізація різних видів діяльності: інтелектуально-дозвіллєвої, суспільно-корисної, природоохоронної, спортивної.

Враховуючи специфіку учнівського колективу, запити дітей та батьків, у школі розвинено мережу позакласної роботи, яка забезпечує необхідні умови для повноцінного розвитку творчих здібностей учнівської молоді: хореографічний гурток «Вікторія», спортивні секції з футболу та волейболу, фотогурток, історико-краєзнавчий гурток, драматичний гурток, інформативний гурток «Інтеграл».

Організація виховного середовища у школі будується так, що в центрі уваги ставиться особистість дитини як суб’єкта виховання.

Зусилля педагогічного колективу, учнівського та батьківського колективів та гуртківців спрямовані на формування конкурентно-спроможного випускника, активного учасника суспільного життя. Випускника зі сформованим духовним стрижнем, здатного до духовного розвитку і самовдосконалення, активного в суспільному житті; здатного берегти і примножувати культурні багатства українського народу; національно свідомого громадянина України, патріота, носія культури, мови, традицій і звичаїв українського народу.

Модель учня Смизького ліцею

Ступінь І(учень початкової школи). Становлення свого «Я» в колективі:

· Ставлення до життя, здоров’я;

· Ставлення до творчості, праці;

· Ставлення до прекрасного;

· Ставлення до школи як другої домівки;

· Ставлення до сім’ї, рідного краю, Батьківщини;

· Ставлення до народних традицій, звичаїв.

Ступінь ІІ(учень 5-8 класів). Утвердження і розвиток особистості:

· Усвідомлення значущості оволодіння знаннями, навичками, уміннями;

· Формування морально-естетичних потреб, життєвих цінностей;

· Прагнення до здорового способу життя;

· Становлення громадянської позиції;

· Прагнення активної творчої самореалізації;

· Уміння спілкуватися та спільно діяти.

Ступінь ІІІ(учень 9-11 класів). Готовність особистості до самостійного життя:

· Творчо активна, сильна особистість, розвинена інтелектуально;

· Особистість, що проявляє почуття власної гідності(повага до себе й інших);

· Особистість, відповідальна за своє здоров’я;

· Особистість, збагачена духовно і морально-естетично;

· Особистість з власною громадянською позицією;

· Особистість, здатна до вільного вибору і відповідальних рішень;

· Особистість, толерантна у всіх життєвих ситуаціях;

· Особистість, здатна адаптуватися в сучасних умовах.

Модель учителя Смизького ліцею

· Є майстром своєї справи, творчим спеціалістом;

· Реалізує навчально-виховний процес на основі інноваційних педагогічних технологій і методик;

· Упроваджує авторські методики, що дають позитивний результат;

· Виявляє себе як особистість, є творчим лідером;

· Спілкується з дитиною як з рідною;

· Будує свою роботу на основі педагогічної діагностики;

· Виховує учнів творчо активними особистостями згідно з моделлю випускника школи;

· Стимулює розвиток творчих здібностей, потенціалу і самореалізації особистості на основі мотивації діяльності учня.

Кiлькiсть переглядiв: 956